Kvalitní, rovné a moderní vzdělávání

Volt chce školství, které podporuje růst každého dítěte a reflektuje svět, v němž žijeme a budeme žít. Kvalitní vzdělávání začíná dobrou pedagogickou přípravou a daty a moderními poznatky podloženou správou škol. Lidské poznání nezná hranice, a proto podporujeme maximální spolupráci se zahraničím – především Evropou – v oblasti vzdělávání i vědy. Důležitou úlohou vzdělávání je přispívat ke snižování strukturálních nerovností – ať už jde o postavení mužů a žen, sociální a ekonomické rozdíly, nebo marginalizaci menšin a cizinců – a vytvářet podmínky, které podporují šance všech dětí. Usilujeme o vzdělanou společnost.

Ve vzdělání prosazujeme:

  • Správu škol: nastavíme procesy a strukturu správy škol tak, aby se neplýtvalo prostředky a lidským potenciálem. Zároveň budeme klást důraz na sjednocení řízení kvality škol. Musí být jasně určeno, kdo, kde a jakou podporu školám poskytuje. Parametry škol i celého vzdělávacího systému budeme pravidelně sledovat prostřednictvím digitálních nástrojů a kvalitního, jednotného informačního systému. Podpoříme materiální a technické zázemí škol tak, aby zvládly zajistit plnohodnotné podmínky studentům i zaměstnancům s ohledem na jejich duševní zdraví a rozvoj – upravíme indexové financování škol tak, aby to byly schopné zajistit.
  • Přípravu a podporu pedagogů: příprava budoucích pedagogů musí být profesně orientovaným vzděláváním, které budoucí učitele připraví na práci s dětmi s různorodými vzdělávacími potřebami, jejich rodinami, kolektivem a komunitou. Učitelé se v rámci své profesní dráhy potřebují neustále vzdělávat a rozvíjet. K tomu by jim měl pomoci kariérní řád navázaný na systém odměňování. Klíčový je i důraz na well-being pedagogů, prevenci vyhoření a jejich spokojenost v práci. Proto podporujeme nástroje jako je mentoring, výměna zkušeností nebo dodatečné studijní volno, které mohou pedagogové věnovat vlastnímu seberozvoji. Podpoříme rozvoj vhodných zaměstnaneckých benefitů v takovém rozsahu, aby školy držely krok se soukromým sektorem.
  • Inovace: školy musí nejen držet krok s vyvíjející se realitou, ale v rámci rozvoje nových technologií hledat způsoby, jak novou realitu tvořit. Podporujeme aktivní, etické a morální využití umělé inteligence a moderních digitálních nástrojů ve výuce. Rozvíjíme mediální a digitální gramotnost a posilujeme spolupráci škol, komunit, firem a univerzit, včetně spolupráce mezinárodní jako jsou projekty Erasmus+. Vysoké školy vnímáme jako klíčové partnery pro inovace a rozvoj celé společnosti – budeme usilovat o jejich stabilní financování, větší otevřenost a lepší podmínky pro studenty i vyučující. Školy by měly být lídrem ve využívání nových přístupů, nástrojů a metod výuky. Pedagogové si zaslouží v této oblasti plnou podporu ve vlastním rozvoji.
  • Sociální roli školy: školy vedle vzdělávací a výchovné funkce zcela přirozeně plní i roli sociální. Děti se ve škole mají naučit co nejvíce o sobě i o světě, osvojit si kompetence pro spokojený a úspěšný život – ať už v rámci komunity nebo celé společnosti. Součástí toho je i podpora duševního zdraví a well-beingu dětí. Škola má vytvářet bezpečné prostředí, které rozvíjí nejen znalosti, ale i psychickou odolnost, sociální dovednosti a sebedůvěru. Měla by také zajišťovat rovné příležitosti i podmínky všem dětem, například prostřednictvím skutečně bezplatného vzdělávání, dostatečných kapacit i dostupnosti podpůrných pozic jako jsou školní psychologové a sociální pedagogové. Taková škola dokáže efektivně podporovat děti nadané a vícejazyčné, děti se speciálními vzdělávacími potřebami i děti se sociálním znevýhodněním. Mezi nástroje s prokazatelnými výsledky patří například včasná péče a snídaňové kluby. Školy se mohou stát přirozenými centry komunit a podporovat i celoživotní vzdělávání.